1 Nov

Så lätt stjäl tjuvarna lyxbilarna

2018-11-01 08:00
En ny typ av bilstölder har ökat dramatiskt. Gärningsmännen använder elektronisk utrustning och kan på så sätt stjäla vissa bilar utan att ha tillgång till nyckel.
I Norrköping har fyra exklusiva bilar med keyless-system stulits på det sättet sedan början av september.
Natten mellan 4–5 september stals två bilar utanför en villa i norra delen av staden. Det var en Mercedes GLE 350 D -17 och en Mercedes E63 AMG -15, som var värda cirka 1,3 miljoner kronor tillsammans.
En månad senare stals en Mercedes GLE 43 AMG -17 till ett värde av cirka 750 000 kronor från en villatomt i Lindö.
Nu i veckan var det dags igen. Natten mellan måndag och tisdag stals en Mercedes S63 -15, värd cirka 950 000 kronor, återigen vid en villa i Lindö.
Då ägarna har kvar alla nycklar tyder mycket på att tjuvarna stulit bilarna genom att fånga upp och förstärka signalen från bilens nyckel som fanns inne i de aktuella villorna. – Vi ser en ökning av det här tillvägagångssättet, fram för allt när det gäller lyxbilar i Stockholm, Norrköping, Göteborg och södra Sverige, säger Niclas Antonsson, som är utredare vid Larmtjänst, som är försäkringsbolagens gemensamma utredningsorganisation. – Jag vill nog säga att närheten till kontinenten på ett eller annat sätt, till exempel färjor, är nog en bidragande orsak. Större delen av de exklusiva bilarna som stjäls återfinns aldrig. Troligtvis säljs de vidare utomlands. – Ibland hittar vi någon bil. Ofta är den då utkörd i skogen och slaktad på delar, säger Niclas Antonsson. Vid den här typen av stölder, som har varit i Norrköping, har tjuvarna använt sig av en utrustning som förstärker signalen från bilnyckeln inne i huset. Signalen sedan skickas vidare till nästa person som står med en mottagare vid bilen som ska stjälas. Med ett knapptryck öppnas bilen och det är då bara att trycka på startknappen och köra iväg. Den här typen av utrustning går att köpa öppet på internet och på diverse forum sprids hur de ska användas. Hur ska man då göra för att skydda sin bil om den har ett så kallat keyless-system? – Vi säger att man ska förvara nyckeln i en plåtburk eller i ett nyckelskåp av metall för att skärma av signalen, säger Niclas Antonsson. – Men ta och testa att det verkligen skärmar av. Det gör man enklast genom att lägga i nyckeln i plåtburken och sedan gå ut och se om man kan öppna bilen utan att ta ur nyckeln ut plåtburken. Norrköpings Tidningar Thomas Möller 18:00 | 2018-10-30
Nyckelord: