2 Maj

Stölder av bildelar minskade första kvartalet 2018

2018-05-02 09:16
Stölder av bildelar minskade första kvartalet 2018

Efter en dramatisk ökning av bildelsstölder under 2016 och 2017 skedde ett trendbrott under första kvartalet 2018 då antalet stölder minskade med 21 procent.
Under första kvartalet inträffade 913 stölder av navigationsenheter, airbags och huvudstrålkastare (xenon) jämfört med 1 157 stölder första kvartalet 2017. Försäkringsbolagens skadekostnader för dessa stölder uppgick till drygt 58 miljoner kronor jämfört med 64 miljoner kronor för första kvartalet 2017 (-11%).
– Vi har haft en tråkig utveckling av antalet bildelsstölder under ett par år. Glädjande nog kan vi konstatera att stölderna under årets första kvartal har gått ned med 21 procent jämfört med 2017, säger utredare Torbjörn Serrander, på Larmtjänst.
Stockholms län är fortfarande särskilt hårt drabbat med 599 stöldtillfällen under perioden. Detta kan jämföras med samma period 2017 då det inträffade 583 stöldtillfällen.
– Stockholms län fortsätter att dominera antalet stölder. Glädjande är dock att både Skåne och Västra Götaland har haft avsevärt färre stölder än förra året, säger Torbjörn Serrander.
I Västra Götalands län minskade bildelsstölderna med 73 procent under första kvartalet. I Skåne var minskningen 25 procent.
BMW, Volvo, Volkswagen och Mercedes fortsätter vara de mest stöldutsatta fabrikaten.
BMW har under perioden drabbats av 809 stöldtillfällen, Volvo av 66 stöldtillfällen, VW av 57 stöldtillfällen och Mercedes av 50 stöldtillfällen.

SecurityUser.com publicerat 2018-04-29

Nyckelord: